søndag den 3. november 2013

Julemarkedsforberedelser 1

Det har været en af de uger, hvor kalenderen har været fyldt til bristepunktet med aftaler og gøremål, så weekenden var længe ventet.
Jeg er blevet spurgt, om jeg vil deltage i et lokalt julemarked, og kunne selvfølgelig ikke sige "nej". Så i går gik min svigerinde og jeg for alvor i gang med at producere til markedet.
Jeg er blevet ret pjattet med at lave snapse og likører, så nu trækker endnu flere, som skal med på julemarkedet. Dem vi lavede i går er primært julelikører.


Vi har lavet et par forsøg, som jeg håber, bliver vellykkede. I haven har jeg lakridstagetes, den krydderurt har vi forsøgt at anvende sammen med anis, lakridsrod og honning, så nu må vi se, hvordan det bliver. Ellers trækker appelsinsnapse med kaffe og vaniljestænger - og med mandler, nelliker, kanel og kardemommekapsler. Æblevodka har vi også forsøgt os med, det er den flotte røde. Yderligere har vi gang i en citronvodka... - Spændende at følge og tilsmage dem.

 

I min stue har jeg den smukkeste efterårsbuket af bærgrene og græsser. Endnu en gang har Karen fra
Bloom K lavet en buket som lige passer til mig.


 
I haven bugner krydderurtebedet stadig med timian, rosemarin, løvstikke, oregano, salvie... jeg har plukket en masse krydderurter, som nu er forvandlet til den smukkeste velsmagende krydderurtesalt, som også kan sælges på markedet.
 
 
Ellers har vi plukket paradisæbler og rønnebær - som skal laves til gelé.
Og mynte har vi også plukket. I min have har jeg masser af mynte i forskellige varianter - æble-, chokolade-, mandarin- og pebermynte, som selvfølgelig skal bruges. Mynte er plukket og hængt til tørre, så det også kan laves til gelé.

2 kommentarer:

  1. Nu drikker jeg ikke alkohol - Men de lyder lækre ;0)

    SvarSlet
  2. Kære Karen Elisabeth
    - Jeg er faktisk heller ikke så pjattet med alkohol, og da slet ikke snaps. Det dog alligevel lykkedes mig, at lave en jeg rigtig godt kan lide...
    Rigtig dejlig søndag til dig

    SvarSlet