onsdag den 25. december 2013

Juletræstæppe

Min bedstemor, hende skriver jeg ofte om her på bloggen, for hun er så fantastisk!
Og selvfølgelig skriver jeg ofte om hende, for hun er en vigtig del af mit liv og min families liv. 
Vi deler mange interesser, min bedste og jeg, - det er hende, der har vist og lært mig glæden ved at bage og sylte - og det må også være fra hende, jeg har min mani med at samle på knapper, blonder, broderigarn, perler - OG gamle julekugler ... alt sammen små skatte, som jeg, lige som min bedste gør det, opbevarer i gamle æsker og dåser.
Min bedstemor er ener, også når det kommer til at bruge hænderne. Hun kan sy, tegne, male ... og så kan hun brodere, som jeg ikke har set andre gøre det.
Juletræstæppet har været undervejs i flere år, og nu har jeg fået det. - Det er så smukt. Bedste har med inspiration fra Elsa Besekows bøger broderet motiverne på tæppet. Desværre var lyset ikke med mig, da jeg fotograferede, men mon ikke det alligevel fremgår, hvilken unik og kærlig gave jeg har fået.


Rundt på tæppet er fire store motiver - og mellem dem er broderet træer og buske. Min bedstes idé går ud på, at jeg skal brodere ved siden af hendes træer og buske - pu-ha, det føler jeg ikke lige for, men måske en gang, hvis jeg bare kommer i nærheden af at lære det, hun kan med nål og tråd.
Flere af motiverne har jeg set og fulgt, mens de er blevet til. Hun har dog haft travlt de sidste 14 dage, for to af motiverne har jeg ikke set, før jeg pakkede tæppet ud lillejuleaften

 
Det er så ved siden af disse træer jeg skal "slå mig løs" - for skam da... hun er ikke ked af det, hende bedste når hun betror mig det job og den ære.




Pindsvinet har jeg set bedste arbejde med, og jeg ved hvor meget, det har drillet hende - men barnet med paddehættehuen og det røde halstørklæde har jeg ikke set hende lave, så det var en fin overraskelse.


 Egernmotivet, er det motiv min bedste har lavet helt uden jeg har set det - WAUW... Jeg synes, de små strikkede mus er en rigtig kær detalje... Og tænker, at hvis jeg selv skal arbejde videre på tæppet, så skal der være flere af de ting der "vokser" ud af tæppet.


Min bedste er en skøn, stædig, sejlivet og kærlig bedste på 87 år, som jeg er så evig taknemmelig for er netop min bedstemor. Sikke en gave jeg har fået af min elskede bedste, hvor er jeg taknemmelig. Nu skal jeg have fundet det helt rigtige bånd/stof, så jeg kan få kantet tæppet. Og til det tror jeg, jeg får brug for min mors snilde, for er der nogen der er ferm og sirlig ved en symaskine, så er det hende.
 


14 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er det flot. Sikke en skøn gave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lea - Ja, det er virkelig flot - og jeg føler mig meget meget heldig :)

      Slet
  2. Det er smukt. Selvfølgelig kan du brodere, jeg ved du kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt med en svigerinde der tror på mine evner, men jeg tror du overvurderer mig :) Jeg er til julefrokost sammen med bedste, og hun har nu lovet mig, at vi kan hjælpe hinanden. Håber, I nyder juledagene.

      Slet
  3. Hvor er det da fint - jeg forstår godt at du er taknemmelig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. TAKNEMMELIG, det er jeg! Tænk hende bedste har lavet noget så fint til mig.
      Håber, du nyder julen med dine kære. Kh. Kristina

      Slet
  4. Helt enestående. LE

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hun er uden sidestykke hende bedste :) Kærligst Kristina

      Slet
  5. Hvor er det dog helt utroligt smukt og originalt! Helt genialt!

    Du er en heldig én, er du :)

    SvarSlet
    Svar
    1. En heldig en - er præcis hvad jeg er, og hvad jeg føler mig :)
      Det er en særlig gave, som jeg nok skal passe rigtig godt på.

      Slet
  6. Det der er simpelthen det smukkeste juletræstæppe jeg nogensinde har set. WAW!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er det smukkeste, jeg har set - bedste mener ikke, at jeg skal gemme det alt for langt væk, men at vi, npr hun er på besøg, sammen skal arbejde videre på det. Det synes jeg, der er en rigtig god idé... - og jeg har allerede flere motiver inde mellem ørerne, som jeg håber, at vi sammen kan skabe.

      Slet
  7. Sikke et arbejde! Det er meget smukt og meget unikt. Jeg ville ønske, at vi stadig lærte at brodere. Det er ærgerligt, at den slags håndværk langsomt forsvinder.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, Anna... Vi burde lære brodere - for i vores generation er der ikke mange der mestrer den disciplin. Jeg må i lære ved bedste - og når jeg bliver rigtig god, lærer jeg fra mig :) Håber, I har haft en dejlig jul.
      Kh. Kristina

      Slet