tirsdag den 11. februar 2014

En tirsdag med noget der minder og succes


I dag har vi haft besøg af min bedste. Juletræstæppet, som jeg fik foræret i julegave af min bedstemor, har hvilet en rum tid, men i dag var jeg igen i broderilære hos bedste, så vi kan komme videre med det, der nu er blevet et fællesprojekt.
Jeg har leget lidt videre med et træ min bedstemor lavede stammen til. Jeg havde planlagt, at der på træet skulle være røde bær, så derfor var det nødvendigt for mig at lære at lave franskeknuder.
Bedstes kyndige hænder viste mig godt på vej, og efter en time med skiftevis glædes- og vredesudbrud havde en del røde bær fundet vej til tæppet - nogle større en andre, vel vel... men jeg har selv lavet dem, og det tæller altså, når broderiselvtilliden hænger i en tynd tråd.



Dernæst tog jeg fat på at brodere græs og buske, og siden billedet er taget, er jeg kommet endnu længere - og er vældig tilpas med det, jeg/vi har lavet. Flagermusen, som jeg påbegyndte, sidst vi arbejdede på tæppet hviler nu som en tung byde på bedstes skuldre - hun skal forsøge at redde den mindre katastrofe, jeg ikke selv er rutineret nok til at udbedre.

 
 
Viktor har også haft travlt i dag. På nettet havde han set et forsøg, hvor vandballoner blev brugt til at lave chokoladeskåle - genialt, mente Viktor. Så Viktor (med hjælp fra mor) har i dag været i køkkenet. Og det lykkedes, efter at have lavet en del mislykkede forsøg, hvor sprængte balloner, vand og chokolade føg om ørerne af os, at fremstille fem fine chokoladeskåle. Så efter aftensmaden serverede Viktor isdessert i chokoladeforme med hjemmesyltede pærer - og der er ros, det var virkelig fint lavet. Og så var der jo samtidig alle tiders mulighed for at smage lidt på de hjemmelavede snapse.



6 kommentarer:

  1. Du har en fantastisk læremester. Du skal nok få knækket broderiets kode. Øvelse gør mester :)

    SvarSlet
  2. Jeg har bestemt den bedst tænkelige læremester - meeeennnn - det er også nødvendigt, med den elev :)

    SvarSlet
  3. Syntes altså det et så dejligt at læse med her hos dig. Og den der ide med chokolade skåle havde jeg helt glemt. Sådan nogle vil jeg lave sammen med min den mindste i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød! Tusinde tak, dejligt at høre. Held og lykke med skålene - mon du også putter vand i ballonerne for, at de ikke springer - eller har du et andet trick?
      Kh. Kristina

      Slet
    2. Har læst mig til at chokoladen skal ned på ca 30 grader for ikke ballonen skal springe. Nu må vi se om vi har tolmodighed til at vente ;)

      Slet
    3. Ja, det tror jeg er rigtig klogt. Faktisk gik det også bedst med de sidste skåle vi lavede, hvor chokoladen ikke var så varm - men så bliver skålene så tilsvarende tykkere - og ikke helt så smukke i udtrykket, som hvis de er tynde. Mern du har helt sikkert ret, temperaturen skal ned. Glæder mig til at høre om dit resultat.
      Kh. Kristina

      Slet