fredag den 30. maj 2014

Øm kloster, Det lille gartneri, et tandlægebesøg - og min elskede mormor & morfar

 


Der er ting, som jeg med skam i livet må tilstå, jeg gerne laver overspringshandlinger omkring... tandlægebesøg er en af dem. Pinligt, med ikke desto mindre sandt.
I dag var det pinedød nødvendigt, at aflægge tandlægen visit, da jeg i går mistede et stykke af en af mine tænder.
10-15 min. tog det, så var jeg ude igen med plasticfyldning og nul huller, og så kunne igen strække fingrene ud, der krampagtigt havde klamret sig fast til tandlægestolen.
På vej til blomsterforretningen, for en buket havde jeg virkelig fortjent, aftalte jeg med mig selv, at fra nu af - dags dato, så overholder jeg de tandlægetider, der bliver mig tildelt. Således, at jeg fortsat kan have gode og stærke tænder. Jeg har nemlig altid været heldig, så tandlægeskrækken ved jeg ikke, hvorfra kommer, og i bund og grund er det ret barnagtigt.
Buketten fik jeg med hjem, og den pynter nu i vasen. Også de nyindkøbte ting fra onsdagsturen til Århus, har fundet plads. Lysestagen af kohorn er nu i en vindueskarm sammen med andre af mine stager. Ved domkirken i Århus er åbnet den skønneste forretning, som Hornvarefabrikken, står bag. De laver de smukkeste ting i kohorn, et materiale jeg altid har været fascineret af. Så med hjem kom også to nye knive. I Royal Copenhagen købte jeg nye krus, og skifferpladerne som jeg også købte, tænker jeg, er fantastiske, når der skal portionsanrettes ost mm.  


Over middag hentede jeg mormor og morfar. Jeg havde lovet dem, at vi skulle på tur. De ønskede sig en tur til Øm kloster, hvilken dejlig destination.
Dernæst kørte vi til Himmelbjerget og spiste lagkage og drak kaffe.


På Himmelbjerget så vi H.C. Andersens bænk og stenen med første vers af vores smukke fædrelandssang;
 
"I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme,
der har jeg rod,
derfra min verden går
Hvor sproget er min moders søde stemme,
så sødt velsignet du mit hjerte når.

Du danske, friske strand,
hvor oldtids kæmpegrave
stå mellem æblegård og humlehave.
Dig elsker jeg! - Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!"

 

Øm kloster ligger fuldstændig vidunderligt ved Mossø. Stedet består af en stor stemningsfyldt ruinpark, hvor fundamenterne af det middelalderlige kloster samt fem middelaldergrave kan ses.
I ruinparken findes den skønneste klosterhave med 80 forskellige kulturplanter, der i middelalderen blev anvendt som lægeplanter, spiseurter eller blev på anden måde blev brugt i husholdningen. 

Yderligere er der en bryghave, der rummer planter, som munkene anvendte til brygning af øl bl.a. humle, maltbyg og porse. Stedet er virkelig fint.




Ved siden af Øm kloster ligger "Det lille gartneri" - sikke en perle!
De har de flotteste sunde planter. Krydderurter, chili - og tomatplanter, duftgeranier... - endda til yderst rimelige priser.
Behøver jeg skrive det? -  Jeg gik amok og fyldte bagagerummet med dufte og skatte. Det havde jeg jo i virkeligheden også fortjent oven på tandlægebesøget.
I morgen skal der plantes.
Jeg anbefaler absolut et besøg i "Det lille gartneri"  - jeg skal i hvert fald dertil igen.


Min elskede mormor & morfar
til de to "skylder" jeg så meget

Ingen kommentarer:

Send en kommentar