lørdag den 23. august 2014

Den Gamle By - Håndværkdage

Min mor og jeg har i dag været en tur i Århus. Vores primære formål med turen var Den Gamle By, hvor der i denne weekend er håndværkdage, mmmeeennn vi startede nu dagen med shoppetur i latinerkvarteret og frokost med Maja og Lillebror på Emmerys.
 
Derefter kørte vi til Den gamle By.
 


I et af de åbne værksteder så vi hvordan farverne til restaurering af gamle tapeter bliver fremstillet. Den smukke røde farve er fremstillet af planten kraprod. Den blå farve er ren kemi, men smuk er den alligevel.


Dernæst gik vi i apotekerhaven og i gartneriet. Og sørme om det ikke lykkes mig at få en plante kraprod med mig hjem. Nu skal den plantes - til foråret graver jeg den op, tager lidt rødder af planten, stikker så planten i jorden igen, og så satser jeg på, at jeg med tiden bliver "storleverandør" af kraprod. I haven fik jeg mig også en god snak med en biavler, som jeg fik spurgt til råds, om en hel hel masse af det, jeg endnu ikke ved så meget om.




 
Også en tur i gartneriet med oldemors potteplanter. Den smukke lillablomstrende geranie, er da fuldstændig vidunderlig... desværre var der ingen stiklinger af denne sort til salg, men jeg fik en rigtig fin rosengeranie med mig hjem.


Ingen tur i Den Gamle By uden et stop ved den fine bager. Så vi fik provianteret og spiste skønne kager på en bænk - vaniljekransen må vi dog dele med en noget glubsk kagespisende gås.
 
 

Og så tænker jeg, at vi meget meget snart må til Århus igen. For på havnen har Noas ark netop lagt til. Jeg smugkiggede lige inden for på Arken, og det så mægtig spændende ud...

4 kommentarer:

  1. Der er nu så hyggeligt i Den gamle by. Vi var der i sommerferien :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så fantastisk et sted. Tænk, at vi er så heldige at have så skønt et sted i DK. Og så er det så fantastisk, at de er i gang med at udvide stedet, så endnu mere historie tilføres. Dog er det efterhånden svært at nå det hele på en enkelt dag :), men det er jo et luksusproblem :)
      Rigtig dejlig weekend til dig og dine.
      Kh.Kristina

      Slet
    2. Tak og i lige måde :-) Vi var tilbage i min barndom i 70'erne og min datter Louise syntes det var ret sjovt at høre alle derinde snakke om de ting i lejlighederne, som de også havde dengang :-) Tænk, at ens barndom/ungdom er kommet på museum. Kh Anne

      Slet
    3. Hahhaaaa, ja tænk. Men lejlighederne er fantastiske - ikke mindst kollektivet. Min faster og onkel boede i kollektiv på Fyn, så genkendelsens glæde var stor, da jeg trådte ind i den lejlighed.
      Kh. Kristina

      Slet