tirsdag den 26. juli 2016

ITALY - dag 3

Under parasollen på terrassen med rosevin og baileys inden for en arms længde, gør jeg status over tredjedagen i Italien. Endnu en dejlig dag med hyggelige gøremål.
Dagen startede med en tur ud af byen og 50 km mod nord, for at aflægge en vingård, vi kender fra tidligere besøg, et visit. De sidste kilometer til vingården foregår ad en snoet og smal grusvej med udsigt til vinmarker, fersken-, abrikos-, æble-, pære- og blommetræer.

Vi fik smagt på vin - hvid, rose og rød, kom med hjem sammen med tre forskellige varianter af grappa, olivenolie og frisk frugt, det fylder ret pænt i bagagerummet, men jeg skal nok få alle mine strandskaller, drivtømmer, agave- og kaktusaflæggere med også, det er helt sikkert. Det med frugten vi købte på vingården, var en smule vildt. Vinavleren syntes bestemt, at vi skulle have frisk frugt med derfra. Han vurderede ar ca. 10-12kg. ferskner var passende til vores lille familie og så lidt blommer ved siden af - måske 5 kg?. Vi besluttede os for, at vi ville nøjes med 7 kg. ferskner og 3 kg blommer. Vi er åbenbart amatører ud i at spise frugt?
Jeg skal blankt erkende, at jeg blev en smule overrasket over mængden, da den søde dame havde været en tur i marken og plukke frugt til os. Shit, var min første tanke, det får vi aldrig spist, hvorfor jeg sagde, at jeg ville lave noget af frugten til marmelade. Det fik jeg ikke just ros for af vinavleren, da han mente, at frugten var alt for god til at omsætte til marmelade. Men sådan ender det altså med noget af det, sylteglassene er allerede købt. Skal ret være ret, så sagde vinavleren også, at han var sikker på, at det ville blive en glimrende marmelade, hvis jeg gjorde alvor af det, han nok ville betragte som trusler.





På vores vej kom vi forbi flere solsikkemarker. Langt de fleste var ved at være lidt trætte at se på, men da vi kom til en rigtig fin en, beordrede jeg hold, så jeg kunne komme ind mellem solsikkerne og fotografere. Jeg har faktisk beordret stop og "vent lige på mig" en del gange hernede. Det sker, når jeg skal mærke, dufte, plukke eller samle noget, som er anderledes end det, vi kender fra hjemme.  




Og i dag havde de hjertemuslinger i fiskeafdelingen, sikke et held - for hjertemuslinger er så absolut en af vores yndlingsspiser, når vi er i Italien.  


Og så har vi været ved vandet... - dejligt varm og blæsende, det sidste er sådan, jeg allerbedst kan lide det, da bagende sol og vindstille vejr gør mig rastløs... men det her er til at være i, så meget mere af det i de kommende dage - tak.



Arthur og jeg på "sneglehuse- med- hul- i- jagt" langs med standen. Arthur ønsker sig et armbånd med sneglehuse, så nu må vi have samlet og så se at få lavet sådan et, når vi finder noget snor, der lige egner sig til sådan et projekt.


Stop bilen, der skal fotograferes blommer




Stop bilen, denne gang skal der fotograferes vindruer


Ingen kommentarer:

Send en kommentar