lørdag den 2. juli 2016

Noget om pigsten...

Jeg startede dagen med at trække i arbejdstøjet og dernæst pakning af et stk. murhammer, liggeunderlag, murbaljer med marksten, regntøj og arbejdshandsker. (og nej, det var ikke et røveri i bedste Olsen Banden stil). Jeg havde i stedet en aftale om at sætte min faster og onkel stævne på kirkegården. Opgaven bestod i, at vi i fællesskab skulle omlægge gravstedet ved min far og bedstefar.
Vi har længe talt om, at vi ikke var helt tilfredse med måden gravstedet tog sig ud, og i dag skulle det så være. For nogle uger siden, var hele familien samlet i sommerhus på Mors, hvor vi blandt andet var en tur ved vandet og samle sten netop til dette projekt. Læs om dette  
Planen har hele tiden været, at en del af gravstedet skulle belægges med pigsten. Det er et stort arbejde, jeg ved det, for store dele af min forhave, har jeg lavet på den måde. Men jeg synes, at resultatet er alle strabadserne og umagen værd.



I syv stive timer arbejdede vi, kun afbrudt af en enkelt regnbyge og frokost. Der blev gravet, båret sten, banket, omrokeret, "diskuteret" ... men mest af alt samarbejdede vi, og resultatet er vi vældig tilfredse med. Jeg vover knap at skrive dette, men faktisk håber jeg, at en af de nærmeste dage byder på et styrtende regnvejr, så stenene kan blive vasket rene, og vi rigtig kan se resultatet af vores arbejde. (Det ser ud til, at der kommer rigelige mængder af regnvejr ... også mere end stenene har brug for, så jeg skal nok få mig lyst til et regnskyl opfyldt i langt højere grad end ønskeligt). Nu mangler vi så at få plantet lidt mere grønt på gravstedet, så bliver det simpelthen så fint.

Jeg kom sidst på eftermiddagen hjem med arme så lange, der kunne hoppes i sjip i dem - ben der føltes tunge som bly , en lænd der gjorde nas ... - og tilmed beskidt som en anden murerarbejdsmand. Så karret blev fyldt, neglebørste, nyt blad og saftevand i en armslængde og her kunne jeg så findes det meste af den næste time frem ... indtil jeg var næsten opløst. Jeg ville, da jeg kom hjem, have forsvoret, at det var arbejde nok for i dag - mmmeeennnn jordbærrene vælter frem, og skal vi have glæde af dem, skal de plukkes. Så op på hesten igen en tur i haven og plukke jordbær og de sidste rabarber, som jeg, nu jeg var i gang ligeså godt kunne gøre kort proces med, så de blev lavet til saft. 



Og mens saften løb af bærrene, fik jeg så lige ryddet op i køkkenskufferne!



Og så en tur i drivhuset for at vande. Hvor jeg glæder mig til, at tomaterne modnes.
Hvad jeg til gengæld ikke glæder mig over er, at den forbistrede regn ødelægger mine fine roser.
Uuuuuhhh, hvor er det ærgerligt, at de regnes i stykker, og det der skulle have været et blomstrende hvidt flor hen over sommeren, er endt som hvidt blomsterbladssne på græsplænen eller som brune visne halvråde knopper. ØV! 




Velfortjent rabarberkage med flødeskum er nydt i haven.
Og mon ikke jeg sover godt i nat, jeg tror det :)

- I morgen skal jeg, hvis armen tillader mere fysisk aktivitet, male hus. Nå ja, og hvis ellers  vejrguderne tillader det, mmmmeeennnn måske der kommer regn? Og håber jeg måske på det? - det kan jeg i hvert fald i skrivende stund ikke afvise)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar