onsdag den 19. oktober 2016

Aquarium Berlin

Berlin Zoo ligger på vestsiden af den enorme park Tiergarten i centrum af Berlin.
Haven er den ene af de to zoologiske haver i Berlin. Den strækker sig over et areal på 35 hektar, og er blandt de ældste og mest artsrige og komplette zoologiske haver i verden (ca. 16.000 dyr fordelt på 1500 arter). Sammen med akvariet med fisk, krybdyr, padder, insekter og hvirvelløse dyr er dette sted med god grund en elsket attraktion i Berlin.
Vi har flere gange afsat hele dage til at aflægge Berlin Zoo visit. Det siges, at den er en af verdens bedste zoologiske haver, det er jeg ikke berejst nok til at aflægge dom over, men at haven er fuldstændig fantastisk, skriver jeg gerne under på. 
De gange vi har besøgt haven, har jeg nydt den kontrast, det er at gå direkte fra det hektiske byliv omkring Bahnhof Zoo og Gedächtniskirche og ind i den gamle oase midt i byen.
 
Haven blev åbnet 1 August 1844, som den 9'ende europæiske zoologiske have. Kongen af Preussen Frederik Wilhelm lod sig overtale og han afsatte et hjørne af Tiergarten til formålet.
Akvariet åbnede i 1913. Siden er Berlin vokset så meget, at Zoo ligger midt i byen.
Under Anden Verdenskrig blev en stor del af den zoologiske have ødelagt. Blot 91 dyr af 3715 overlevede. Men siden da er den blevet genopbygget og samlingerne reetableret.
 
I dag var vi en tur i akvariet. Jeg har en gang tidligere besøgt akvariet, men for drengene var det nyt. Vi har med drengene altid valgt at besøge haven først, og når vi var færdige der, har været så mættet af oplevelser, at besøget i akvariet ikke er blevet til noget. Men i dag tog vi revanche og sikke en dejlig oplevelse.




Akvariet rummer tre etager med mulighed for at nærstudere fisk, andre havdyr, krybdyr og insekter.
Der er alt fra neongrønne frøer - til moræneål (sidstnævnte måske en de grimmeste skabninger under vandoverfladen). 
 
Mest imponerende er nok de tolv bassiner på tilsammen mere end 25.000 liter, der viser forskellige dele af et koralrev.


Fantastisk smukke er goplerne


og søanemoner
 

 Det er næsten meditativt at sidde bag de store glasruder og iagttage fiskene glide forbi
 

Viktor og Arthur meget optagede
 


Til trods for, at jeg faktisk synes, det er lykkedes mig at tage fine billeder, yder mine fotos slet slet ikke det farvebombardement akvariet udgjorde retfærdighed


Noget der også fascinerede mig i akvariet, var de fine gamle glasmotiver, der hænger over mange af akvarierne...


Opgangen til første sal er i sig selv en oplevelse... smukke vinduespartier
 


Som barn havde jeg en bog med fisk
 En af de fisk jeg dengang var voldsom fascineret af, og som jeg kunne dvæle ved i lang tid, var magen til den på billederne nedenfor.
 

Den er simpelthen så fin


 
I akvariet var der også padder og øgler


Og fra akvariet er der udkik til haven, som vi må besøge næste gang

Ingen kommentarer:

Send en kommentar