søndag den 3. februar 2013

Sherlock Holmes & Bardakrigeren



Den seneste uges tid har i den grad stået i hoste, snue, feber og løbende næsers tegn. Det er dog lykkedes, at få drengenes fastelavnskostumer færdige.
Min mors symaskine har slået gnister - farmors hæklenål har været i sving - og endnu en gang er vi ved fælles hjælp klar til dette års første fastelavnsfest.
 
Arthur havde i år besluttet sig for at være Bardakriger. Min svigerinde havde rent tilfældig fundet en rulle stof på tilbud, som egnede sig til kofte og bukser. Stoffet er "kunstlæder" præget med guldbobler. Kappen er er af kongeblåt fløjlsvelour - kraven og buksekanten er lavet af mørkebrunt kunstpels.
Koften, bukserne og kappen er syet med udgangspunkt i rollespilsmønstre købt ved Stof & Stil. Bukserne og kappen er på begge mønstre forlænget (ca. 20 cm.), så de har fået den ønskede længde. Pelshuen har været Arthurs oldemors, men lignende kan med garanti opstøves i genbrugsforretninger. Pelskraven er en bane kunstpels, som er samlet med en kæmpe knap fra Stof & Stil
Sværdet er et min svigerinde tidligere har lavet til Arthur. Den er lavet af elektrikerrør, liggeunderlag, tapé og dernæst malet med latexmaling. I rollespilsbøger findes forskellige vejledninger til fremstilling af våben. Sværdet er rigtig godt, da det ikke gør ondt på modstanderen, hvis Bardakrigeren skulle komme i kamp. Vi har pyntet sværdet med bronzeeffekmaling, blykors, pels og en "diamant".
I mine gemmere fandt jeg gamle hægter til kappen. Blykorsene fabrikerede jeg for en del år siden til julegavepynt, de har været en tur under vandforstøveren for at få den ønskede patinaeffekt.






 
Arthur var en tur ude i snevejret og svinge sværdet.  Jeg synes næsten, han ligner en kriger, der er taget ud af en russisk eventyrfilm.

 

 
Viktor a'la Sherlock Holmes var en tur på vores lille "bibliotek" og løse "bogmysteriet".
Mønstre til kappe og bukser er købt ved Stof & Stil.  Inspirationen til Sherlock Holmes har jeg fundet på Pinterest. Sherlock hatten har farmor hæklet - efter opskrift fra free-crochet.com - butterfly er ligeledes hæklet. Forstørrelsesglasset og overskæg havde vi i gemmerne.
 

9 kommentarer:

  1. Sikke en flot hat farmor har hæklet. Og din mor har godt nok fået syet nogle fine ting.

    SvarSlet
  2. Mange tak, kære Rikke! Og tak for sidst, det var noget så hyggeligt! Ja, farmor og mor har været meget dygtige og hjælpsomme.

    SvarSlet
  3. Hold da helt op sikke fantastisk flotte kostumer I har lavet. Et enormt arbejde, men dejligt at drengene går op i det og nyder resultatet. Billederne af Barda krigeren ude i sneen er helt skønne.

    SvarSlet
  4. Kære Marina - det er et stort arbejde! Men også rigtig sjovt, heldigvis - og drengene hygger sig med det. Vejret var ret skønt, så Bardakrigeren måtte lige undenfor :) Håber, du har haft en dejlig weekend - jeg sluttede weekenden med at drøne en tur i grøften med bilen - puhhhh, grim forskrækkelse, så jeg skal lige have nærverne helt i ro, inden jeg kan sove. Heldigvis skete der kun nået med bilen, men hjernen (den bandit) spiller mig lidt et puds, tænk nu hvis og hvis og hvis...

    SvarSlet
    Svar
    1. Å det er grimt også selvom der heldigvis ikke skete mere.

      KRAM

      Slet
  5. Hvor er de skønne! Både kostumerne og drengene. Jeg er vild med detaljerne og hattene på dem begge. Virkelig fuldendt!

    SvarSlet
  6. Kære Theresa - hvor er du sød! Tusind tak for din hilsen. Ved ikke om min kommentar til dine kostumer nåede dig - for det drillede lidt af få afsendt beskeden. Men jeg er fuld af beundring over de kostumer, I har lavet - SÅ flotte!
    Rigtig dejlig aften til dig - Sherlock Holmes skal til og i tøjet igen, for at komme til spejdernes fastelavnsfest, så han er en travl herre :)

    SvarSlet
  7. Så fandt jeg frem til dig via badut! Sikke nogle skønne kostumer. Jeg glæder mug til at Johan bluver så stor at han skal klædes ud i mors hjemmelavede kreationer. Her har det nemlig stået på prinsessekjoler de sidste mange år. Først til niecerne nu til mine egne piger, så trænger til lidt andre udfordringer på det plan.

    Skøn blog du har, her vil jeg gerne følge med og har fluks meldt mg som fast læser!

    SvarSlet
  8. Camilla, hvor er det dejligt med endnu en læser - velkommen til!
    Ja, og jeg ville gerne afprøve pigekostumer : ) ... tænk at lave Alice i Eventyrland, feer, sommerfugle eller en guldsmed. Men du har ret, drengenes kostumer er spændende at kaste sig over.

    SvarSlet